رقیه اسلامی؛ دکتر مهناز سعیدی؛ دکتر توران آهور
چکیده
این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL) را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیتهای بالا و پایین، تفاوتهای جنسیتی و چالشهای آنها در یادگیری مشارکتی محتوا در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در ...
بیشتر
این تحقیق ترکیبی، سهم یادگیری مشارکتی محتوا (CCL) را برای دانشجویان دختر و پسر ایرانی رشتۀ آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر ادراک آنها، از نظر موفقیتهای بالا و پایین، تفاوتهای جنسیتی و چالشهای آنها در یادگیری مشارکتی محتوا در نظر گرفت. برای دستیابی به اهداف این مطالعه، 60 شرکت کننده مرد و زن که محدوده سنی آنها از 23 تا 35 سال در سطح کارشناسی ارشد بود، شرکت کردند. آنها بومی زبانهای آذری، فارسی و کردی بودند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه ادراک، نمرات امتحان نهایی برای تعیین رتبههای بالا و پایین و مصاحبه استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از فراگیران بر این باور بودند که یادگیری مشارکتی محتوا در زمینه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی مهم است و محتوای دروس زمانی که روی آن محتوا به طور مشترک کار میکنند برای آنها قابل درکتر است.علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین ادراک دانشجویان پسر و دختر از حیث اثربخشی یادگیری مشارکتی محتوا از نظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.در نهایت، تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که فراگیران مرد در یادگیری مشارکتی محتوا دارای چالشهای روششناختی هستند، در حالی که فراگیران زن دارای چالشهای ارتباطی هستند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند برای دانشجویان و معلمان پیامدهایی داشته باشد.
سیده مریم موسوی؛ دکتر علی امیرقاسمی؛ دکتر مهناز سعیدی
چکیده
وضعیت روانی- عاطفی معلمان زبان خارجی در کیفیت عملکرد کلاسی آنها بسیار موثر است. خودکارآمدی و هوش سیال میتوانند به عنوان عوامل محافظت کننده در شرایط نامطلوب عمل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خودکارآمدی، هوش سیال و فرسودگی شغلی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با توجه به جنسیت آنها است. به این منظور، 140 معلم زبان انگلیسی در محدوده ...
بیشتر
وضعیت روانی- عاطفی معلمان زبان خارجی در کیفیت عملکرد کلاسی آنها بسیار موثر است. خودکارآمدی و هوش سیال میتوانند به عنوان عوامل محافظت کننده در شرایط نامطلوب عمل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خودکارآمدی، هوش سیال و فرسودگی شغلی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با توجه به جنسیت آنها است. به این منظور، 140 معلم زبان انگلیسی در محدوده سنی 20 تا 40 سال در مشهد به روش نمونهگیری قابل دسترس انتخاب شدند. آنها سه پرسشنامه RAPM (ماتریس های پیشرفته پیشرونده ریون)، OSTES (مقیاس اثربخشی معلمان ایالت اوهایو) و MBI-ES (میزان فرسودگی شغلی معلمان) را به ترتیب برای هوش سیال، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه وتحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد و هوش سیال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد و فرسودگی شغلی همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین، همبستگی بین هوش سیال و فرسودگی شغلی برای معلمان زن و مرد منفی بود. علاوه بر این مشخص شد که جنسیت عامل تعیین کنندهای در فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی نیست. این مطالعه دارای تلویحات آموزشی برای سیاستگذاران آموزشی در ایران است.